E-laden met een elektrische auto
Als eigenaar van een Nissan Leaf merken we dat E-laden met een elektrische auto onderweg nog best een uitdaging kan zijn. Vooral als je niet precies weet waar je gaat stoppen. Laat me je meenemen in mijn ervaringen met onze Nissan Leaf uit 2017.
CHAdeMO connector
Wij hebben nog een oude aansluiting voor het laden en moesten zowel voor ons thuislaadstation als om bij een laadstation te kunnen laden een verloopstekker aanschaffen. Deze kostte ongeveer 60 euro. We hebben deze altijd in de kofferbak liggen zodat we overal kunnen laden.
Onze keuze voor elektrisch rijden
Een half jaar geleden hebben we bewust gekozen voor een compacte elektrische auto. Niet alleen vanwege de lagere wegenbelasting, maar ook omdat we 24 zonnepanelen op ons dak hebben. Zo maken we optimaal gebruik van onze eigen groene stroom.
Vanaf 2025 moeten we 25% motorrijtuigenbelasting gaan betalen, ook wel mrb genoemd. Dit betekent dat alle eigenaren van elektrische auto’s, inclusief elektrische leaseauto’s, vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Hier kun je zien wat je in 2025 aan motorrijtuigenbelasting moet gaan betalen.
Uitdagingen bij langere ritten
Meestal rijden we korte afstanden, maar bij langere trips merken we dat het vinden van snelle laadpunten nog niet zo eenvoudig is. Fastned-stations langs de snelweg lijken een goede optie, maar de laadsnelheid valt soms tegen als je niet van te voren op de app van Fastned hebt gekeken waar je het snelst elektrisch kunt laden. Inmiddels hebben we veel bijgeleerd en weten we dat er nog veel meer leuke apps en mogelijkheden zijn.
Wat we hebben geleerd
- Onze Nissan Leaf kan maximaal met 50 kWh laden
- De laadsnelheid is het best bij warme temperaturen
- Niet alle Fastned-stations zijn even snel (150 kW vs. 300 kW)
We hebben de Nissan app en de Vandebron app gedownload om meer inzicht te krijgen in de laadmogelijkheden voor onze auto. Zo hopen we in de toekomst gemakkelijker de beste laadpunten te vinden tijdens onze reizen.
Ik zou het fijn vinden als bij elke reguliere benzinepomp ook een laadstation komt voor snellader. Het is nu nog veel zoeken waar je moet zijn en hoe snel de laders zijn en welke laadpas je nodig bent. Doordat je moet zoeken en een laadpaal soms niet kunt vinden kom je soms bij een andere terecht en weet je niet met laadpas je daar het voordeligst uit bent. Transparantie zou wel fijn zijn. Gewoon direct aangeven op de laadpaal welke passen worden geaccepteerd. Niet iedereen is handig met internet terwijl het laden zelf heel gemakkelijk gaat