Actieradius bij koude temperatuur

Actieradius bij koude temperatuur

Actieradius bij koude temperatuur

Actieradius bij koude temperatuur: Zo rijd je verder met je EV

Actieradius bij koude temperatuur is een hot topic voor elektrische rijders. Nu de winter nadert, maken veel EV-bezitters zich zorgen over hoe ver ze kunnen komen als het kwik daalt. Geen paniek!

De impact van kou op je elektrische rijplezier

Laten we eerlijk zijn: kou en elektrische auto’s zijn niet de beste vrienden. Dit heeft alles te maken met de chemische processen in de batterij. Bij lage temperaturen worden deze processen vertraagd, waardoor de batterij minder efficiënt werkt. Daarnaast verbruikt je auto meer energie om het interieur te verwarmen.

Onze Nissan Leaf laat dit duidelijk merken. In de zomer halen we gemakkelijk 180 km op een volle accu, maar zodra het kwik onder de 5 graden zakt, zien we dat bereik slinken tot boven de 150 km, we moeten even checken hoeveel precies. Dat is een behoorlijke afname!

Hier zijn enkele factoren die de actieradius van je EV in de winter beïnvloeden:

  1. Batterijtemperatuur
  2. Gebruik van verwarming en airco
  3. Rijstijl en snelheid
  4. Bandenspanning
  5. Gebruik van elektrische accessoires

Door rekening te houden met deze factoren, kun je je actieradius aanzienlijk verbeteren. Hieronder gaan we er dieper in op hoe je dat precies aanpakt.

Actieradius bij koude temperatuur

Slimme tips om je actieradius te vergroten in de winter

Nu we weten waarom kou zo’n impact heeft, is het tijd voor actie!

  1. Voorverwarmen terwijl je nog aan de lader staat. Door de auto voor te verwarmen terwijl hij nog aan de lader hangt, gebruik je geen batterijcapaciteit voor het opwarmen van het interieur.
  2. Gebruik stoelverwarming in plaats van interieurverwarming. Stoelverwarming verbruikt veel minder energie dan de hele auto opwarmen.
  3. Rijd zuinig. Anticiperend rijden en rustig optrekken kunnen wonderen doen voor je bereik.
  4. Houd je bandenspanning op peil. Koude banden hebben een lagere spanning, wat leidt tot meer rolweerstand. Check regelmatig je bandenspanning voor optimale efficiëntie.
  5. Plan je route slim. Gebruik apps die rekening houden met het weer en beschikbare laadpunten.

Actieradius bij koude temperatuur

Nissan Leaf winterprestaties

De Nissan Leaf heeft ons positief verrast met zijn winterse capaciteiten. Ja, de actieradius bij koude temperatuur neemt af, maar met de juiste voorzorgsmaatregelen is het prima te doen.

  • De verwarmde stuurwiel- en stoelverwarming zijn goud waard. Ze verbruiken weinig energie maar houden je heerlijk warm.
  • Het regeneratief remmen werkt minder efficiënt bij lage temperaturen. We merken dat we in de winter vaker moeten bijremmen.

Investeer in winterbanden! Het maakt echt een wereld van verschil, niet alleen qua veiligheid maar ook qua efficiëntie. Met de juiste banden rolt de auto lichter, wat weer goed is voor je actieradius.

Al met al zijn we erg tevreden over hoe onze Leaf zich houdt in de winter.

Actieradius bij koude temperatuur

Laad slim: zo optimaliseer je je bereik EV bij lage temperaturen

Een cruciaal aspect van elektrisch rijden in de winter is slim laden. Met de juiste laadstrategie kun je je bereik aanzienlijk verbeteren.

  1. Laad je auto op in een verwarmde ruimte indien mogelijk Een warmere batterij laadt efficiënter op.
  2. Vermijd snelladen in extreme kou. Snelladen kan de batterij extra belasten bij lage temperaturen.
  3. Houd je batterijniveau tussen de 20% en 80%.
  4. Gebruik een slimme laadpaal. Wij hebben geïnvesteerd in een slimme laadpaal van Zonneplan, en dat bevalt ons uitstekend. Je kunt het laden programmeren op de meest gunstige momenten, zowel qua stroomprijs als temperatuur.
  5. Laad vaker, maar korter. Dit helpt de batterij op temperatuur te blijven.

Door deze laadtips toe te passen, merken we dat onze Leaf beter presteert in de winter. Het vraagt wat meer planning, maar het loont zeker de moeite als je optimaal wilt genieten van elektrisch rijden in de kou.

Deel dit bericht via:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*